آشنایی با محله الهیه تهران

در گذشته باغات زیادی در محله وجود داشت که متعلق به بانو فخرالدوله بود. وی این اراضی را به قطعات کوچک تفکیک کرد و به میرزا جعفر حکیم الهی فروخت. حکیم الهی نام این محله را الهیه گذشت و زمین ها را به مردم فروخت. همچنین در زمان احمد شاه، دولت قسمتی از این زمین‌ها را به کارمندان عدلیه و مالیه واگذار کرد. در همین سال ها خیابان ولیعصر در شمیرانات ساخته شد و تمامی این عوامل در کنار هم سبب شد تا ساخت و ساز رشد گرفته و به تدریج محله فعلی الهیه به وجود آید.

بافت شهری و اجتماعی:

به دلیل شکل گیری محله در باغات سرسبز، محله بافت و ساختار شهری منظمی ندارد. کوچه ها و خیابان های الهیه پرپیچ و خم و باریک هستند. برج های مجلل و زیبا از بین کوچه های کم عرض و بافت شهری متراکم سر به فلک کشیده‌اند. کوچه های مسکونی الهیه خلوت‌اند، طبقه اجتماعی ساکنان محله از قشر مرفه هستند. الهیه یکی از محلات سرسبز و خوش آب و هواست، از این رو در گذشته مورد توجه سفارت کشورهای مختلف قرار گرفته و اکنون باغ سفارت های ترکیه، آلمان و روسیه در محدوده این محله واقع اند. خیابان فرشته از خیابان های اصلی محله است که عرض بیشتری نسبت به بقیه خیابان های محله داشته و از گرانترین خیابان های تهران به شمار می رود. سام سنتر، که از گران ترین مراکز خرید تهران است، در این خیابان قرار دارد. این خیابان همواره محل تردد ماشین های لوکس و گران قیمت است.

دسترسی محله:

مرزبندی محله

از جنوب به تونل نیایش و بخشی از اتوبان صدر، از شرق به خیابان شریعتی، از غرب به خیابان ولی عصر و از شمال به شمیران و تجریش

اتوبوس و تاکسی

از میدان تجریش دسترسی تاکسی و اتوبوس دارد.

مترو

به ایستگاه تجریش و قیطریه نزدیک است و محدودیت طرح ترافیک ندارد.

پمپ بنزین

به جایگاه باغ فردوس و شریعتی بسیار نزدیک است.

امکانات محله:

مجتمع تجاری اداری مدرن الهیه، بوتیک مال ملل، سام سنتر، کویین سنتر از جذابیت ها و پاتوق های اهالی محله است. ساکنان الهیه برای خرید و گذران وقت به این مجتمع ها رفته و در کافه های آن با دوستان خود هم صحبت شده و وقت میگذرانند. باغ موزه هنر ایرانی، کافه سینما در باغ فردوس، موزه موسیقی ایران و موزه دکتر حسابی در محدوده محله، فضاهای مناسبی را جهت گذران وقت برای ساکنان و شهروندان فراهم کرده است. همچنین رستوران موزه دکتر حسابی با فضایی روباز برای نشستن، پاتوق جوانان برای جمع های دوستانه و گپ و گفتگو است.